maandag 2 februari 2009

Werkbundel: Communicatie (Roos Van Gasse)

Een werkbundel waarin er zowel rond verbale als non - verbale communicatie wordt gewerkt. Toch zou ik het deel van de non - verbale communicatie nog iets meer hebben uitgewerkt. Bijvoorbeeld aan de hand van drama. Een leerling krijgt een situatie en moet deze zo goed mogelijk uitbeelden, hij mag hier enkel zijn eigen lichaam bij gebruiken. De andere leerlingen moeten raden wat er is gebeurd, hoe de leerling zich voelt, ... Ik denk dat het dan duidelijker wordt wat non - verbale communicatie is. De leerlingen ontdekken dan ook dat zij hiermee voortdurend in contact komen en dat er ook universele non - verbale communicatie is. Bijvoorbeeld: Wenen bij verdriet of blijdschap. Hier kan dan ook verder op ingegaan worden, op de verschillen die er eventueel zijn tussen verscheidene culturen.
Heel goed vind ik de geschiedenis van de communicatie. De leerlingen leren dat ook vroeger de mensen met elkaar probeerden te communiceren op allerlei verschillende manieren. Het belang van goede communicatie wordt ook duidelijk.
Leuk is ook de vraag waarbij de leerlingen zich moeten inleven en moeten kiezen welk middel ze gaan gebruiken in die bepaalde situatie. Achteraf zou er dan gediscussieerd kunnen worden onder de leerlingen. Is het ene middel beter dan het andere? Waarom wel / niet? Waarom zou je niet voor dit middel kiezen? Waarom juist wel? ...
Het is ook goed dat er gesproken wordt van een zender en een ontvanger, misschien had dit wel nog eens apart besproken moeten worden. (zender - boodschap - ontvanger) Daarna kan het zeker en vast verwerkt worden in andere oefeningen.
Een gevarieerde werkbundel!

Geen opmerkingen: